EUREDIE – Virtual Multiplier Event II

European Researcher Development and Engagement in Interculturality and Equity

Datum: 16.05.2023, 18.00 Uhr s.t.
Ort: Online
Unverbindliche Anmeldung/register here

Am Dienstag, den 16.05., findet um 18 Uhr deutscher Zeit ein Virtual Multiplier Event des Projekts EUREDIE (European Researcher Development and Engagement in Interculturality and Equity) statt, das einen Einblick in bisherige Projektergebnisse und durch zwei Keynotes spannende Ausblicke auf weitere aktuelle Forschungsanliegen bietet. Die Forschungsstelle Werteerziehung und Lehrer:innenbildung lädt im Namen aller Projektpartner:innen Interessierte und in interkulturell sensibler Forschung Involvierte zur Zoom-Veranstaltung ein. Eine unverbindliche Anmeldung ist hier möglich.

Ablauf:

• Prof. Dr. Sabine Anselm, Grußwort
  • Dr. Petra Rauschert, Keynote: Language Learning, Citizenship and Interculturality
    Es gab und gibt umfangreiche Debatten darüber, was Schüler:innen im 21. Jahrhundert lernen und wissen müssen. Intercultural Service Learning (ISL) ist eine Pädagogik, die sowohl auf interkulturelle als auch demokratische Kompetenzen abzielt, und reagiert auf die Forderung, dass tiefere Formen des Lernens nötig sind, um notwendiges Wissen, Fähigkeiten und Dispositionen bei den Lernenden zu entwickeln. In diesem Vortrag wird ISL in Theorie und Praxis vorgestellt.
  • Dr. Nazli Cihan, Miriam Roßmanith, Katharina Weber, aktuelle Projektergebnisse: Theory and Research on InterculturalityMajor Trends and Themes in the Last Decade
    Die erste Komponente des dreigliedrigen Berichts zum Projekt ist ein datengestützter Überblick über das Feld, in der die Literatur in Europa in den letzten zehn Jahren analysiert wurde. Dazu werden erste Ergebnisse aus der Festlegung der Kriterien für die Auswahl der Literatur, zur Datenerhebung und Datenanalyse vorgestellt.
  • Clara Dettki, Keynote: „Come, I’ll show you my world“ – A field study with multilingual children within a family context
    Basierend auf einem ethnographisch-partizipatorischen Forschungsdesign folgte Dettki  über ein Jahr lang zwei Familien und sechs Kindern im Alter von fünf bis elf Jahren, die in ihrem Alltag multilingual leben. In diesem Zuge führte sie sowohl Beobachtungen bei den Familien zu Hause als auch Interviews mit den Kindern und ihren Eltern durch. So erhielt Dettki Einblick in die Perspektiven, linguistischen Praktiken und Strategiender Kinder und Eltern, familiäre Mehrsprachigkeit zu bewältigen.

Moderation: Sophie Schuhmacher

On Tuesday, May 16th, 6 pm (CEST), the second virtual multiplier event regarding the project EUREDIE (European Researcher Development and Engagement in Interculturality and Equity) will take place to give insights into current project results as well into other recent research questions. The research center value education and teacher training on behalf of all the project members invites all those who are interested or involved in interdulturality sensitive research to join the zoom meeting. Please register here.

Program:

• Prof. Dr. Sabine Anselm, welcoming speech
  • Dr. Petra Rauschert, key note speech: Language Learning, Citizenship and Interculturality
    There have been extensive debates of what students need to learn and know in the 21st century. Intercultural Service Learning (ISL) is a pedagogy that aims at both intercultural and democratic competences and responds to the claim that it requires deeper forms of learning to develop the necessary knowledge, skills and dispositions in learners. In this key note speech, ISL will be explored in theory and practice.
  • Dr. Nazli Cihan, Miriam Roßmanith, current project results: Theory and Research on InterculturalityMajor Trends and Themes in the Last Decade
    As the first component of the tripartite report on the project, a data-based review of the field will be given, in which literature has been analysed across Europe in the last decade.  For this purpose, first results from the specification of the criteria for the selection of literature, for data collection and data analysis will be presented.
  • Clara Dettki, key note speech: „Come, I’ll show you my world“ – A field study with multilingual children within a family context
    Based on an ethnographic-participatory research design, Dettki followed two families and six children between the ages of five and eleven who are multilingual through their everyday lives for more than one year. In doing so, she conducted observations at the families‘ homes as well as interviews with the children and their parents. In this way Dettki gained insights into the perspectives, linguistic practices and the strategies of the children and parents in managing familial multilingualism.

Presentation: Sophie Schuhmacher